duminică, 26 octombrie 2008

vagabonzii/the rogues [a rogue friend is a wild beast]








video stills din "vagabonzii" video pe dvd 4'28" infinite loop

O pata de lumina se intindea pe pantalonii baiatului ce ocupa bancheta din fata mea.
Venise ziua.
Ma aflam in drum spre Bucuresti, obosit si destul de satul de mersul cu trenul. Gandurile-mi erau sacadate de alternanta zi/noapte, pe care o simteam altfel datorita miscarii.
Aveam castile Walkman-ului in urechi si ascultam muzica, fara sens (aparatul fiind pe shuffle).
Priveam pe geam desfasurarea ritmata a peisajului, cu muzica avea ceva mai mult sens.
Incepe “A Rogue Friend is a Wild Beast” de pe “Treated Timber Resists Rot” Xploding Plastix.
Ascultasem si inainte de calatorie acest album si marturisesc ca desi eram fascinat de structura sa si a melodiilor in sine (sunetul rupt, bucatile aparent neterminate si poate, uneori, nepotrivite) nu il intelesesem prea bine. Si cu toata fascinatia pe care mi-o trezise nu pot spune ca ma excita in mod deosebit.
Trenul tocmai iesea din gara Budapestei si isi clantanea rotile inca destul de lenes pe terasament. Melodia se desfasura, sunetele se rupeau, se loveau unele de altele, ritmul curgea limpede ca apoi sa devina sacadat si sa o ia de la capat.
Sunetul clopoteilor mi-a atras in mod special atentia, pentru ca imi aducea aminte de scena trenului din “Spirited Away”, de sunetul barierelor si efectul sau Doppler.
Sunetul barierelor?
Asa cum il auzi din tren… apropiindu-se, departandu-se, formand impreuna cu sunetul trenului o bucla infinita, atemporala; in fine, asta pana ajungi la destinatie.
Astfel m-am indragostit de aceasta melodie, si de intreg albumul, pentru ca evident 12 ore l-am ascultat in continuu (de pe shuffle pe repeat).
Muzica mergea perfect cu tot ceea ce se intampla pe fereastra compartimentului, cu trenul in sine, cu sunetul lui si tot ceea ce semnifica acesta, in mod deosebit miscare.

Am inceput sa ma gandesc la ce inseamna miscarea, deplasarea continua, repetitivitatea.
La “Jocul lui Ender”, si la teoria relativitatii, la faptul ca desii ne putem atinge, suntem la fel de intangibili ca lumina. Ma gandeam ca sunt mai tanar decat oamenii care asteapta la bariera trecerea trenului, ca as putea devenii nemuritor daca m-as deplasa in continuu cu o viteza apropiata de cea a luminii.
Ce s-ar intampla daca as deveni un… vagabond, si la ce implica realmente acest cuvant.
Si in cele din urma… de ce “A Rogue Friend is a Wild Beast”?

Sunetul a fost facut pentru "Dimineata Crossover" materialul video pentru sunet...
Il puteti vedea aici.

Niciun comentariu: